Proč interim management?
Obecná definice
Podstatou interim managementu (z lat. interim = dočasně) je poskytnutí manažerských kapacit, dovedností a zkušeností na předem dohodnutou dobu pro dosažení jasného cíle za jasně definované náklady formou externí služby. Interim manager je po smluvní dobu začleněn do organizační struktury společnosti se všemi odpovědnostmi spojenými s pozicí, kterou zastává.
Druhy spolupráce
1) Substituční interim management
Jedná se o rychlé "vykrytí" pracovní pozice. K jejímu uvolnění mohlo dojít nečekaným odchodem manažera nebo jeho dlouhodobou nemocí. Běžně tento projekt trvá 3-6 měsíců.
2) Krizový interim management
Cílem je realizovat rychlou a zásadní změnu ve vedení či fungování společnosti a tím je vyvézt z krize. Obdobou je také změnový interim management, kdy je například úkolem transformovat jiný způsob řízení.
3) Projektový iterim management
Typická situace je vedení konkétního projektu od vývoje až po zavedení do výroby. Podle složitosti výsledného produktu se jedná o dlouhodobější spoluprácí trvající nezřídka déle než jeden rok.
Výhody interim managementu:
Rychlost
Velmi rychlé zahájení spolupráce. Bez zbytečných prodlev a čekacích lhůt.
Kvalifikace
Jednáte se skutečným profesionálem z mnoha oborů. Udržuji svou kvalifikaci a díky spolupráci s klienty vidím mnohem dál než za hranici jedné společnosti.
Flexibilita
Dobu trvání projektu, stejně tak jeho úpravy, měním podle požadavku klienta a podle vývoje samotného projektu.
Tah na bránu
Projekt bude tak kvalitní, jako je zadání a stanovení cílů. Interim manažer intenzivně pracuje na jejich dosažení od samého začátku. Tím je ve své kráse popsán základní motiv celé spolupráce.
Objektivita
Interim manažer není zatížený vnitřní politikou firmy, soustředí se na reálný přínos společnosti a neohrožuje stávající manažerský tým. Nemá tendenci buduvat si ve společnosti dlouhodobou pozici a rozšiřovat sféru svého vlivu.
Závazek a zodpovědnost
Interim manažer má velký zájem uspět se svěřeným projektem, buduje si renomé a pověst. Současně je zvyklý na odpovědnost a řízení projektu.
Rizika interim managementu:
Nepřesně (špatně) nastavené cíle
Vágně popsaný projekt, nejasné zadání projektu
Nesprávný výběr interim manažera
Stávající management plně neakceptuje interim managera
Po ukončení činnosti interim managera nejsou jím realizované výstupy (změny) dostatečně důsledně dodržovány nebo vyžadovány stávajícím managementem
Proč SMART?
Protože chytrý :-) Stejně jako cíle, tak procesy, jsou nastaveny podle níže uvedených hesel. Jejich používáním budete tvořit jednoznačná zadání, která se jen velmi obtížně obcházejí. Zkuste to s námi:
Specifický
Lze doplnit také slovy konkrétní nebo jednoduchý (simple). Leckdy je lépe stanovit více drobných a jasných cílů než jeden obtížně uchopitelný.
Měřitelný
S nadsázkou lze použít slova klasika: "Od kdy do kdy a co za to". Čím přesněji jsou stanovena kritéria úspěšnosti projektu, tím lépe lze v budoucnu předcházet nejasnostem. Zvláště pokud mezi zadáním a vyhodnocením uplyne několik měsíců.
Akceptovaný
Jak je vše snadné, pokud jsou úkoly nebo zadání projektu vzájemně odouhlasené? Co se stane, pokud ze zkratky vynecháme A? Jen to zkuste!
Reálný
Nejen při tvorbě úkolů je dobré stát nohama na zemi.
Termínovaný
Když úkolu chybí termín, bude se mu někdo proaktivně věnovat? Termínem lze také stanovit prioritu, nebo také množství zdrojů pro jeho úspěšné dokončení.
.